Květen – srdce

Květen je měsíc lásky. Příroda je plná života, kolem nás se line nádherná vůně a dynamika nabírá svého vrcholu. Podle astrologického kalendáře stále panuje jaro, avšak podle biologického nastává 16. května léto.

 

Dny se pomalu, ale jistě prodlužují, jsou čím dál tím víc teplejší, máme větší potřebu trávit čas venku, setkávat se s lidmi, chodit do společnosti.

 

Radost, snění, bezstarostnost jsou emoce, které podle čínské medicíny přísluší elementu ohně.

 

V květnu je nejvíce oslabeno srdce, kterému právě element ohně náleží.

 

Víte, že….

 

Každý úder srdce představuje tlakovou vlnu, která za 45 vteřin rozežene krev do celého systému cév, délky zhruba 100 000 km. V průběhu 1 minuty se přibližně 70x stáhne a přečerpá 5 litrů krve, v případě potřeby dokáže tento objem zvýšit až 5x.

 

Proto je květen měsícem lásky, která živí naše srdce. Je nesmírně důležité pěstovat v sobě energii lásky a předávat ji bezpodmínečně dál.

 

Jak se oslabení srdce projevuje?

 

Srdce řídí krev, cévy, tepny a žíly. Pokud srdce funguje správně, krev v těle plynule proudí. Pokud je však naše srdce oslabené (a nejen fyzicky), proud krve je zpomalen a nastávají blokády, které zadržují energii v našem těle. Krev z pohledu čínské medicíny nepředstavuje pouze krev jako tekutinu, ale je to jedna z forem životní energie čchi.

 

Oslabení srdce (myšleno nedostatek energie i přebytek) se na fyzické úrovni projevuje arytmií, dušností, otoky, hormonálními poruchami, nízkým nebo naopak vysokým krevním tlakem, potíže se spánkem a usínáním, bolesti šíje a hlavy, pocení, návaly horka, neklidem či maniodepresivními stavy.

 

Na duševní rovině je to žárlivost, extrémní chuť na sex, kterou je potřeba uspokojit, ale i nezájem o sex, hyperaktivní jednání, workoholismus, impulsivnost, hyperaktivita či vyčerpanost, ztráta energie a únava.

 

Jak se dostat do rovnováhy?

 

Jednoduše – posilujme svá srdce.

 

Upřímný a srdečný zájem o sebe, o druhé, o zvířata je přesně to, co živí naše srdce a následně rozdmýchává životní energii.

 

Každý den od 11-13 hod je naše srdce nejaktivnější, je proto vhodné mít klidnější režim a nepřijímat nic, co nás extrémně nabudí (např. kofein, černý čaj, ale i hádky, stres nebo extrémní sporty) a není dobré jej zatěžovat ani velkým množstvím potravy. Vhodnější je krátký spánek nebo klidná procházka.

 

Nejslabší energie srdce je každou noc, mezi 23 – 1 hodinou.

 

Smyslové funkce srdce

 

Podle smyslových orgánů srdci odpovídá špička nosu a jazyka.

  • Bledý jazyk – ukazuje na slabost krevního oběhu.

  • Červený jazyk – ukazuje na horkost v těle.

  • Červené zbarvení nosu – ukazuje na přetíženost srdce.

  • Rýha na konci nosu uprostřed – ukazuje na šelest na srdci.

  • Do široka rozložený (naběhlý) nos – upozorňuje, že i srdce bude pravděpodobně rozšířené.

 

Obezita i nadváha výrazně přispívá k oslabení srdce, je proto důležitá denní fyzická aktivita. Pamatujte, že pro zdravé cévy a srdce je důležitý pohyb, stejně tak jako zařazení hlubokého dýchání. Srdce je sval, který pravidelnou aktivitou sílí. Zařaďme tedy do svého pohybu procházky, chůzi po schodech, plavání, jízdu na kole nebo i svižnější aerobní aktivity.

 

Jaké potraviny nám pomohou posílit srdce?

 

K srdci náleží hořká chuť, takže potraviny právě této chuti posilují naše srdce. Zařaďme do svého jídelníčku výrazné množství zeleniny, zejména čekanku, kopřivu, polníček, červenou řepu, červenou papriku, růžičkovou kapustu, rukolu, saláty, zralá rajčata, ředkvičky či artyčoky.

 

Z ovoce nám poslouží grep, kdoule, maliny, ostružiny, borůvky, angrešt – nebo kterékoliv, které právě roste.

 

Z luštěnin jsou to převážně naklíčené mungo fazolky, sójové klíčky, čerstvý hrášek, červené fazole. Mezi vhodné obiloviny amarant, pšeničné klíčky nebo žito.

 

 

Pro ty, kdo konzumují maso je vhodné střídmě grilované a hojně obalené v bylinkách, jehněčí a skopové. Je dobré omezit sůl, která zadržuje v těle vodu a vodu spíše do pokrmů přidávat. Omezit konzumaci smažených, nezdravě tučných jídel a uzenin. Naopak je důležité konzumovat v dostatečné míře, zdravé tuky (a to i když máme nadváhu).

Mléčné výrobky konzumovat převážně zakysané. Výborné jsou čerstvé bylinky a koření jako šalvěj, bazalka, oregano, rozmarýn, saturejka nebo kurkuma.

Na posílení srdce se doporučuje syrový česnek, zázvor, cibule, lněné semínko nebo také pití čajů z kozlíku lékařského, třezalky, meduňky, srdečníku, pelyňku, jmelí či pupeny, květy i listy hlohu.

Omega-3 mastné kyseliny stimulují krevní oběh, snižují riziko tvorby krevních sraženin a také snižují riziko tvorby krevních sraženin a také snižují vysoký krevní tlak. Jejich zdrojem jsou ryby a rybí olej.

Začněte svému tělu dodávat dostatečné množství tekutin, ve větší míře užívejte vitamin C (zlepšuje krevní oběh a snižuje cholesterol v krvi.

Dále užívejte hořčík a vitamín E. Připravte si zelený čaj, který obsahuje důležité ochranné látky pro srdce.

Zbytečně se nerozčilujte a užívejte si života plnými doušky.

 

 

Zdroj: https://cestakduze.webnode.cz/pohlazeni-pro-telo/zdravi-podle-tcm/kveten/,

Zveřejnil(a) Irča Veselá dne 12. leden 2016

Napsat komentář